piątek, 22 listopada 2013

Czy pedagogika to dobre studia?

Jakie studia wybrać, żeby pracować z dziećmi? Czy pedagogika to dobry wybór?

Wiele dziewczyn lubiących dzieci i dorabiających sobie już w czasie szkoły średniej jako opiekunka myśli nad studiami z zakresu pedagogiki. Część osób wyjeżdżających do pracy w charakterze au pair poza Polskę, po powrocie, jeżeli praca je satysfakcjonowała,  również myśli o pracy zawodowej jako nauczyciel, wychowawca, pedagog. Szczególnie, jeżeli gap year miał miejsce zaraz po skończeniu szkoły.
Chcąc w przyszłości pracować z dziećmi czy młodzieżą trzeba zastanowić się nad kilkoma kwestiami.
Po pierwsze, z jaką grupą wiekową chcę pracować? Oraz w czym jestem dobra/dobry?

Po skończonej szkole średniej, nawet jeżeli ktoś przejawia zainteresowania pedagogiczne, rzadko zastanawia się nad pracą z młodzieżą gimnazjalną. Przeważnie wybór pada na pedagogikę przedszkolna lub wczesnoszkolną. Rzadko ktoś myśli o pracy ze starszymi grupami wiekowymi. Dużą rolę odgrywa pewnie kwestia własnego wieku. Mało kto myśli, że mógłby być autorytetem dla 3-6 lat młodszych osób. Nie zastanawia się nad tym , że później różnica wieku rośnie.

Źródło: klik

Jeżeli jednak ktoś jest pewny, że chce pracować z dziećmi w wieku przedszkolnym czy do 12 roku życia powinien sobie zdawać sprawę, że rynek jest przepełniony. I będzie tak przez następne kilka lat. Bardzo trudno jest znaleźć pracę w zawodzie. Niestety. Trzeba mieć bardzo dużo szczęścia, aby to po nasze CV ktoś sięgnął w stosie kartek. Nie twierdzę oczywiście, że nie jest to nie możliwe. Jest natomiast bardzo trudne. Są jednak pewne rzeczy, które mogą to ułatwić. Przeważnie jest to ciekawe hobby osoby poszukującej pracy. Coś, co potencjalny wychowawca może zaproponować dzieciakom. Może to być coś związanego z tańcem, kuglarstwem, sportem, muzyką.  W zasadzie wszystko. Pod warunkiem, że jest to pasja poszukującego.

Trzeba także zastanowić się, czy pedagogika to dobry kierunek studiów, nawet jeżeli ktoś chce pracować z dziećmi/młodzieżą i nie wyobraża sobie innej pracy.

Ja uważam, że pedagogika to kiepski wybór na pierwszy kierunek studiów. Poważnie. Jeżeli mieliście to w planach - przemyślcie to.



Osobiście, również jako pierwszy skończyłam zupełnie inny kierunek. I cieszy mnie to. Dzięki temu mam coś, co mnie wyróżnia.
Jeżeli jednak jesteście zdecydowani na pedagogikę, zastanówcie się jaka dziedzina Was interesuje oraz co jest przyszłościowe. Poczytajcie oferty pracy. Czy ogłoszenia dotycz doradców zawodowych, czy może oligofrenopedagogów.

Z zakresu pedagogiki specjalnej bardzo popularna jest na przykład surdopedagogika. Jednak znalezienie pracy jest później utrudnione, ze względu na małą ilość placówek specjalistycznych oraz wymagana  bardzo dobra znajomość języka migowego (PJM). Przeważnie to drugie wymaganie spełniają osoby, które mają w rodzinie osoby posługujące się migowym na co dzień. Dzięki temu, że mają kontakt z żywym językiem, opanowują go w takim stopniu, że osoba uczęszczająca tylko na kurs nie ma szans w rekrutacji.

Co polecam? Przede wszystkim filologię. Każdy język obcy jest przydatny. Po filologii można uczyć w szkołach, przedszkolach, udzielać prywatnych lekcji  czy wspomagać ngo w ich pracach. A jak wiadomo, pracownik, który jest przydatny w kilku działach, zawsze będzie lepszy niż pracownik nadający się tylko do jednego działu.
Pamiętać należy także, że praca z dziećmi to nie tylko szkoły czy przedszkola. Pracę można podąć także w różnego rodzaju organizacjach samorządowych, które prowadzą świetlice czy organizują kolonie dla dzieciaków.
A co Wy myślicie? Pedagogika czy coś zupełnie innego?


Ps. A jeśli jesteście z Krakowa, posiadacie zbędne koce, ręczniki itp to Rynn organizuje zbiórkę dla Krakowskiego schroniska o tutaj : klik

14 komentarzy:

  1. jestem na pedagogice z wyboru, nie z przypadku. Obecnie robię magisterkę, licencjat
    (wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna) miał swoje plusy i minusy. Generalnie z moich obserwacji wynika, że na pedagogikę często decydują się osoby które nie wiedzą czego chcą :(
    Ja jestem z wyboru zadowolona - dzięki dużej ilości praktyk (głównie z terapii) i wolontariatom w które się angażowałam, udało mi "złapać" na początku dwójkę dzieci z którymi indywidualnie pracowałam w domu, potem rozeszło się pocztą pantoflową i było coraz lepiej ;-) Polecam pedagogikę tym co chcą z serca, i lubią się dużo angażować - kursy, szkolenia, praktyki, wolontariaty...

    OdpowiedzUsuń
  2. ja też jestem na pedagogice. wczesnoszkolnej i przedszkolnej właśnie i czuję, że to jest to co chcę robić. Ale poważnie zastanawiam się nad zrobieniem kolejnego kierunku studiów, głównie po to, żeby dalej się rozwijać w kierunku języka, jak również po to, żeby mieć jakąś inną opcję, bo wiem że z pracą krucho jest..

    OdpowiedzUsuń
  3. jestem po pedagogice i socjologii. Studia pedagogiczne były wspaniałe, i nie mówię tu o imprezach i życiu studenckim ale o tematyce i przydatności w życiu. Ale tak jak wiedza zdobyta na tym kierunku mi się porzydaje, tak papier ogranicza. Z praca jest bardzo ciężko, wiele lat szukałam roboty w zawodzie, a jak w końcu znalazłam, to moja pasja i zaangażowanie zostały zdeptane przez gromadę ludzi - innych nauczycieli idących na łatwiznę i nienawidzących swojej pracy. Ale cóż, życie jest pełne niespodzianek, mam nadzieje, że niedługo znajdę pracę, w której będę miała wsoarcie i jasną drogę do rozwoju :)
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem prawie po mgr z administracji i robię hiszpański. Chcę uczyć te małe potworki, gimnazjum jest chyba największym wyzwaniem a ja lubię wyzwania. Tylko mało płacą ;(

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie na uczelni na pedagogikę idą osoby, które nie zaliczyły innych kierunków, mimo że dzieci nie cierpią. Na prawdę nigdy nie widziałam osoby na studiach pedagogicznych z prawdziwego powołania... Smutne :(

    OdpowiedzUsuń
  6. u mnie w miescie dosyc sporo ludzi po tym kierunku nie ma pracy wiec srednio dobry to wybor

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jesten po licencjacie z pedagogiki. Narazie robie roczna psychologie. Szlam na to bo chcialam bo z dziecmi lubilam pracowac.itd.teraz zaluhe bo wiem ze nie cbce pracowac ani w szkole ano w przedszkoli.. przybajmniej polskim. Mam nadzieje ze uda mi sie w ibbym kraju :)

    OdpowiedzUsuń
  8. A pracy w tym zawodzie w moim miescie nie ma co szukac bo....wszystko po znajomosciach. Takze....

    Ausentedreamas.blogspot.com poprzedni komentarz tez moj :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie tak :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Rzeczywiście sporo racji w tym wpisie. Warto to przemyśleć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli chodzi o założenie jakiegoś żłobka bądź przedszkola, niestety potrzebne jest wykształcenie w zawodzie i wtedy pedagogika jest dobrą opcją. Jeśli nie nie jest Ci potrzebne wykształcenie pedagogiczne.

    OdpowiedzUsuń
  12. Osobiście uważam, że pedagogika to dobry wybór. Świadomie wybrałam inne studia licencjackie a pedagogikę dopiero na magisterce, tym bardziej, że sam licencjat z tegoż kierunku nic za bardzo Nam nie pomoże, szczególnie jeśli w przyszłości trafiłaby się szansa pracy w szkole. Ja akurat całą tą dziedziną jestem zafascynowana, szczególnie z zakresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego, choć na codzień pracuję również z dziećmi nastoletnimi. Przez cały czas staram się brać udział w wartościowych wg mnie kursach i szkoleniach, nie tylko po to,by cv było bogate, ale także dla czystego pogłębienia swojej wiedzy. Niestety da się również zaobserwować, że na kierunek ten wybiera znaczna ilość ludzi, tylko dlatego, że wydaje im się, że studia będą łatwe, pracę jakoś się znajdzie, albo mają znajomości.. Dla mnie to jest straszne, bo niewątpliwie brak nauczycieli i pedagogów z powołania.. Takich prawdziwych, czerpiących radość z pracy z dziećmi, potrafiących słuchać i pomagać...
    Oby to zaczęło się zmieniać...

    OdpowiedzUsuń
  13. U mnie wybór był świadomy i był to mój pierwszy kierunek mimo, że myślałam też nad filologią. Mój ulubiony tekst osób, które są na studiach pedagogicznych z przypadku to "wybrałam pedagogikę, ponieważ kocham dzeci"

    OdpowiedzUsuń
  14. ja mam mgr fil angielskiej i pracy w zawodzie nie znalazlam. szlajam sie za przeproszeniem po stazach w przedszkolach. :/

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...